Yahoo îngroapă fotografia profesionistă?

Relansarea Flickr de luni a stârnit vâlvă în lumea fotografică datorită unei declaraţii, la prima vedere neinspirată, a directorului Yahoo (deţinătorul Flickr), Marissa Mayer:

There’s no such thing as Flickr Pro, because today, with cameras as pervasive as they are, there is no such thing really as professional photographers[…] Certainly there is varying levels of skills, but we didn’t want to have a Flickr Pro anymore, we wanted everyone to have professional quality photos, space, and sharing[…]

Declaraţia aparent destul de neinspirată a fost dată cu ocazia relansării Flickr şi a reuşit să inflameze lumea fotografiei, numeroşi autori publicând în scurt timp articole critice la adresa directorului Yahoo. Printre articolele cele mai sugestive:

Într-adevăr, se întâmplă destul de rar ca un CEO de talia Marrisei Mayer să facă afirmaţii atât de prost gândite, însă oamenii sunt oameni la orice nivel, iar pentru a face greşeli e nevoie de doar câteva secunde de neatenţie. Asta s-ar putea spune la prima vedere.

Dacă intrăm în detalii şi punem lucrurile cap la cap însă, afirmaţia directorului Yahoo ar putea fi o parte a unei strategii mai elaborate de business.

Vrea Yahoo să îngroape fotografia profesionistă?

Pare o idee fantezistă, desigur, dar semnalele există:

1. Flickr oferă acum spaţiu destul pentru fotografii la rezoluţie maximă. 1 TB sunt suficienţi pentru 500.000 de imagini de 6 megapixeli. Cu o minimă selecţie, asta înseamnă cam fotografiile pe care le poate face o persoană într-o viaţă. Nu-ţi mai faci griji pentru spaţiu, deci nu trebuie să mai reduci dimensiunile imaginilor, rezultă un ocean de imagini la rezoluţie maximă, disponibile imediat, fără restricţii.

2. Yahoo a cumpărat Tumblr, şi a plătit pentru asta 1 miliard de dolari, deşi Tumblr a generat venituri anul trecut de doar 13 milioane de dolari. Asta nu poate fi o decizie de business foarte inspirată, decât dacă Yahoo are planuri mult mai mari în legătură cu respectivul produs. Ca idee, Tumblr e în general plin de imagini cu provenienţă incertă, majoritatea furate.

3. Fotografii profesionişti îşi preţuiesc imaginile. Reacţionează când acestea sunt furate, şi le protejează când le publică online, cu watermarkuri şi diverse alte metode, uneori dau în judecată hoţii de imagini. Şi asta nu convine Flickr, deoarece creează un fel de barieră invizibilă în jurul produsului lor. Tot mai mulţi ajung să concluzioneze, după scandaluri şi articole defăimătoare, că Flickr nu e bun ca sursă de imagini, rezultă că Flickr nu e bun.

Pe de altă parte, amatorii au mai puţină grijă faţă de imaginile lor, nu le evaluează în bani ca profesioniştii, cel mult se bucură când acestea sunt luate şi folosite, cu sau fără încuviinţarea autorului. Profesioniştii vor bani în schimbul creaţiei lor, amatorii vor apreciere. E mult mai uşor de lucrat cu cei care îşi oferă creaţiile pe gratis, pentru că majoritatea nu au opinie, nu au cunoştinţe de legislaţie, nu au timp şi chef să urmărească subiectul dincolo de limita timpului liber. Pe scurt, ceea ce pentru un profesionist înseamnă furt, pentru un amator înseamnă apreciere.

4. Fotografia este cel mai popular hobby din lume. Oricâţi profesionişti ar exista, numărul lor va fi mereu incomparabil mai mic decât numărul amatorilor pasionaţi de fotografie. Făcând nişte calcule simple, e mult mai rentabil să-ţi concentrezi activitatea pe amatori (între care se găsesc destui talentaţi, cu imagini frumoase), decât să încerci să mulţumeşti profesioniştii.

Concluzionând, Yahoo (prin Flickr şi Tumblr) poate nu vrea neapărat să omoare fotografia profesionistă. Dar are o strategie destul de clară de a-şi concentra activitatea pe fotografii amatori, încearcând să le confere acestora mai multă putere, slăbind totodată puterea de opinie a profesioniştilor.

Pentru Yahoo, Flickr şi Tumblr, se pare că fotografia profesionistă a devenit incomodă.

foto: Fortune Live Media

Comments

  1. […] urma reacţiilor virulente la adresa CEO-ului Yahoo, Marissa Mayer, stârnite de o declaraţie de presă neinspirată, aceasta şi-a cerut scuze pe contul său de Twitter în cursul zilei de […]

  2. […] relansarea Flickr a stârnit reacții dintre cele mai virulente din partea fotografilor profesioniști, datorită […]

  3. […] Trist, dar adevărat, în era digitală tot mai mulți consideră precizarea sursei ca fiind de-ajuns în schimbul folosirii imaginilor găsite pe internet. Asta în timp ce fotografia profesionistă moare, încet și sigur. […]