Skip to content

De ce fotografia de stock

Acum 7-8 ani nici nu luam în calcul posibilitatea de a mă ocupa de fotografie de stock și eram chiar împotriva conceptului, după ce încercasem marea cu degetul și vândusem câteva poze cu 20-30 cenți bucata. Sigur, fiind mai la început, mă și credeam un mare fotograf, cu lucrări neprețuite.

Percepția mi s-a schimbat un pic însă când am devenit cumpărător de fotografii de stock, în jurul anului 2006, pentru publicațiile la care lucram. Am început să cunosc fenomenul și să-l înțeleg, cel puțin din perspectiva clientului: există o cerere pentru imagini ieftine, foarte ieftine și accesibile imediat, astfel că s-a creat și o ofertă corespunzătoare.

Prin 2008 am început să înțeleg fotografia de stock și din perspectiva fotografului, când am decis să mai încerc o dată piața și am uploadat din nou câteva imagini, făcute din întâmplare sau din plictiseală, cu diverse ocazii, și care până atunci nu făceau nimic altceva decât să zacă uitate într-un colț printr-un hard disk.

Majoritatea acelor imagini n-au generat mare lucru din vânzări, și am renunțat la idee destul de repede. Însă 2 imagini au fost cuminți și au lucrat în liniște, vânzând încet și sigur, zi de zi, lună de lună.

Una dintre aceste imagini s-a vândut, la ultima socoteală pe care am făcut-o, cu peste 1000$ (doar partea mea, fără comisionul agențiilor). O imagine banală, simplă și neinteresantă, făcută în viteză pe un șantier, în timpul unei vizite oficiale a nu știu cărui mahăr. Doar 2 cadre am apucat să trag cu aceste căști:

hard hats

Casti de protectie pe un santier, Galati, 2005

A doua imagine de mare succes e o imagine pe care am făcut-o după o conferință plictisitoare de presă. Am ieșit din sala în care se desfășura conferința, iar în așteptarea șoferului am început să pozez, fără un scop anume, orice vedeam. Însă odată ajunsă pe stock, imaginea a devenit rapid foarte populară, iar până în ziua de azi a adunat peste 2000$.

meeting room

Sala de conferințe, București, 2008

Am văzut astfel că există potențial. Că uneori calitatea suplinește cantitatea, iar alteori cantitatea suplinește calitatea. Situația ideală este o combinație între calitate și cantitate, desigur.

Și atunci am învățat, confruntând experiența de vânzător  cu cea de cumpărător, că pentru orice cerere există sau se creează rapid și o ofertă. Și că există o piață extrem de dinamică pentru fotografia de stock. De ce? Pentru simplul motiv că lumea se schimbă și nevoile oamenilor se schimbă odata cu ea.

Dacă în urmă cu ceva ani publicațiile se bazau pe varianta tipărită și fluxul de informații era mult mai lent, odată cu dezvoltarea mediului online fluxul de informații a devenit uriaș, iar nevoia de fotografii pentru ilustrare a crescut vertiginos. În era digitală, nu e de ajuns ca o publicație să aibă o versiune tipărită, iar articolele din print să se regăsească și online, actualizându-se periodic, în funcţie de apariţia tipăriturii. Nu, varianta tipărită a ajuns aproape o componentă secundară a companiilor de publishing, dar și în publicitate și relații publice. Dacă  în print apar nişte articole zilnic, săptămânal sau lunar, pe online viteza de actualizare şi cantitatea de conţinut creat sau preluat a devenit uriaşă. Totodată, în contextul economic actual, companiile de publishing au nevoie de soluţii cât mai eficiente de ilustrare a produselor, iar stock-ul a devenit variantă extrem de convenabilă.

publishing

Pe lângă piaţa de print, mediul online înghite în prezent o cantitate uriașă de fotografii, cu condiția ca acestea să fie foarte ieftine și accesibile imediat. Social media, de asemenea, a accelerat cererea de imagini ieftine spre gratuite. Știu, nu neapărat și în România, dar asta-i frumusețea stock-ului, că nu mai depinzi de cum merg lucrurile într-o singură piață, fotografii de stock au la dispoziție întregul mapamond pentru a-și valorifica lucrările. Ca simplu fotograf român, ești fotograf pe plan local sau naţional, însă ca fotograf de stock ești automat fotograf internațional, având la dispoziţie posibilităţi nelimitate de valorificare a imaginilor. Nefiind limitat de timp şi spaţiu, tot ce mai contează e cât de puternice sunt imaginile produse.

Fotografia de stock a evoluat mult față de începuturi, astfel că s-a ajuns azi să poți vinde o imagine cu orice sumă, de la câțiva cenți la câteva sute sau chiar mii de dolari, în funcție de mărime și scopul utilizării ei de către clienți. Un tabel cu exemple de prețuri pe care le pot încasa fotografii de stock azi, mai jos:

preturi fotografia de stock

Comisioane pentru fotografi

Practic, un fotograf poate încasa azi pe o fotografie de stock oricât între 35 de cenți și câteva sute sau chiar mii de dolari, în funcție de câțiva factori bine stabiliți. Sigur, vânzările la prețuri mai mici sunt mai dese decât cele la prețuri mari, ca în orice alt domeniu de altfel. Tabelul de mai sus e și motivul pentru care nu cred în împărțirea pieței în stock și microstock, ăsta fiind de altfel și singurul moment în care amintesc de diferențierea respectivă. Posibilităţile sunt nenumărate.

Vremurile se schimbă, fotografia de stock a evoluat odată cu piața, și orice om, dar mai ales cei ce trăiesc din media, trebuie să țină pasul cu schimbările. În ziua de azi pare tot mai evident că succesul depinde tot mai mult de capacitatea de adaptare, decât de orice altceva.

Dacă în urmă cu câțiva ani priveam cu scepticism și chiar respingeam domeniul ăsta în care câțiva fotografi își vindeau pozele online cu câțiva cenți bucata, am ajuns în prezent să trăiesc exclusiv din stock, devenind nu doar fotograf, dar chiar și reviewer al uneia dintre agențiile de top la nivel mondial, Dreamstime.

Viitorul? Pe termen mediu stock-ul va merge, desigur pentru cei ce vor face efortul de a se adapta și a se menține pe piață, urmând cursul firesc și îmbrățișând schimbarea. Din punctul meu de vedere domeniul e încă la început, încă în continuă dezvoltare. Vârful pare departe, iar declinul va începe doar dacă media va cunoaște o transformare spectaculoasă la un moment dat, moment ce pare însă foarte vag, neîntrezărindu-se nimic la orizont.

Viitorul pe termen lung? Istoria recentă ne-a învățat că mereu a fost nevoie de fotografi și fotografii, chiar dacă media a cunoscut schimbări importante, chiar dacă fotografia ca și meserie cunoaște un oarecare declin, sunt motive temeinice să cred că viitorul va fi bun cu cei ce se vor adapta fără probleme.

foto main

Fost fotograf de presă şi editor foto la câteva publicaţii locale şi naţionale, Viorel Dudău a colaborat şi cu agenţii de presă, dar şi cu clienţi corporate, ca freelancer. În prezent este photo reviewer la agenţia Dreamstime, unul dintre liderii pieţei de fotografie de stock la nivel global.

Facebook Twitter LinkedIn Google+  

Leave a Reply

Your email address will not be published.