Dacă lucrați în domeniul foto, cu siguranță vi s-a propus cel puțin o dată să lucrați sau să oferiți fotografii gratis în schimbul “celebrității” (popularizarea muncii voastre, specificarea sursei în fața unei audiențe mari etc.).
Dacă nu vi s-a întâmplat, poate sunteți încă la început, poate ați avut noroc, dar așteptați-vă la asta în curând.
Sigur, sunt unele proiecte cu buget redus, acțiuni umanitare, cunoscuți care au nevoie de ajutor și alte situații asemănătoare în care probabil merită să fiți înțelegători și să ajutați cu ce puteți, indiferent că sunt imagini deja realizate sau muncă efectivă în locație. Probabil merită, și numai voi puteți stabili asta, analizând situația respectivă.
Dar sunt și mai mulți, în special în lumea afacerilor, care vor doar să profite. Cumva, domeniul foto pare o țintă perfectă pentru profitori, întrucât la baza unei astfel de activități stă pasiunea. Și când oamenii vă știu pasionați, așteptați-vă să nu vă ia în serios și nevoile materiale. Iar asta e valabil și în cazul persoanelor particulare.
Iată câteva răspunsuri din care vă puteți inspira atunci când inevitabilul se întâmplă:
1. Organizatorii meciului de box Mayweather vs Maidana (meci cu buget de peste 100 milioane de dolari, Floyd Money Mayweather fiind cel mai bine plătit sportiv din lume în acest moment) s-au gândit să obțină ceva muncă de design gratuită în schimbul “celebrității”.
Sperăm că răspunsul primit de la unul din designerii contactați i-au pus cel puțin pe gânduri:
2. Exasperat de câte cereri de fotografii gratis primește, un fotograf american a postat un anunț pe Craiglist (între timp anunțul a fost șters), care se vrea mai mult o declarație decât un răspuns efectiv la o cerere reală. Bun de avut în vedere la momentul potrivit:
3. Când sunteți întrebați de ce costă atât de mult fotografia de nuntă, puteți să dați un link acestui articol, scris de un fotograf român. Chiar dacă poate cheltuielile nu sunt aceleași, o idee se poate forma.
De altfel, un fotograf american a explicat același lucru cu câteva luni înainte, e bine de citit, ca referință.
4. NU e un răspuns foarte potrivit în cel puțin 7 situații, după cum aflăm de pe blogul F64.
5. Cel mai bun răspuns în situațiile în care vi se solicită muncă/fotografii gratis pare a fi până acum traducerea în română a unei pagini web făcută special pentru astfel de cazuri.
6. Un răspuns interesant găsim și la fotograful american Dean Neistat, în urma unui email primit recent de la Talent House: